Surat terbuka kepada pemilik-pemilik unit Apartmen Permata Merah Satu
Mesyuarat
Agung Tahunan & Penubuhan Perbadanan Pengurusan
Latar Belakang
Pangsapuri Permata
Merah Satu
atau dikenali sebagai Apartment Red Ruby 1 mempunyai empat blok
iaitu Blok A, Blok B, Blok C dan juga Blok D.
Jumlah keseluruhan unit di Pangsapuri Permata Merah Satu ialah 256 unit iaitu
224 buah unit rumah kediaman dan 32 buah unit kedai.
Pada 28hb Desember 2019, satu Mesyuarat Agung
Pertama Penubuhan Perbadanan Pengurusan Permata Merah Satu telah diadakan.
Namun demikian, bilangan pemilik yang hadir dan layak mengundi tidak mencukupi syarat yang termaktub dalam
Akta Pengurusan Strata (Akta 757). Sehubungan itu, mesyuarat ini telah
ditundakan ke 4hb Januari 2020.
Pada 4hb Januari 2020, Mesyuarat Agung
Pertama Penubuhan Pengurusan (MC) yang ditundakan telah berjaya diadakan. Justeru
itu, satu Perbadanan Pengurusan Permata Merah Satu ( Management Corporation )
telah dibentuk. Ahli-ahli jawatankuasa juga telah dipilih pada masa yang sama
untuk menjawat jawatan dalam Perbadanan Pengurusan. Pihak pemaju Sin Heap
Lee bertangungjawab untuk mendaftarkan Perbadanan Pengurusan yang baharu
dilantik dengan Majlis Perbandaran Subang Jaya.
Ahli-ahli jawatankuasa
yang baharu dilantik adalah seperti yang berikut;
Pengerusi
: Encik Lim Chu Beng
Naib
Pengerusi : Encik Baratharaj Thevar
Setiausaha
: Encik Mak Hua Chyang
Bendahari
: Encik Hoo Chau Fong
AJK : Encik Murthy A/L
Subramanian
: Puan Loo Ying Hey
Untuk makluman, selepas
pendaftaran dibuat, Badan Pengurusan Bersama (JMB) yang sedia ada akan
dibubarkan. Semua transaksi akaun dan dokumen yang dikendalikan akan diserahkan
kepada Perbadanan Pengurusan ( MC ) yang baharu.
Sehubungan itu,
ahli-ahli jawatankuasa juga telah mengadakan mesyuarat yang pertama pada 11hb
Januari 2020. Pada masa yang sama, Pengerusi dan Bendahari juga telah
mengadakan perbincangan dengan agen pengurusan Emoltech pada 13hb dan 18hb
Januari 2020 mengenai pengendalian dan pengurusan kewangan khasnya hasil
kutipan dan perbelanjaan berkaitan dengan pangsapuri kita.
Unit-unit Rumah dan
Kedai Yang Mempunyai Tunggakan Pembayaran
Hasil daripada
perbincangan ahli-ahli jawatankuasa, AJK sebulat suara dan ingin memaklumkan
kepada semua pemilik unit rumah dan kedai di Pangsapuri Permata Merah 1
mengenai status kewangan semasa, tunggakan dan juga cara penyelesaiannya.
i)
Tunggakan Bagi Tahun 2019
Sehingga 20hb Januari
2020,
sebanyak 145 buah unit rumah dan kedai masih mempunyai tunggakan dan
belum melunaskan pembayaran bil pengurusan. Jumlah wang yang tertunggak adalah sekitar
RM 65,000.00
ii)
Tunggakan Bagi Tahun 2008 sehingga Tahun 2018
Sehingga 20hb Januari
2020,
sebanyak 101 buah unit rumah dan kedai masih mempunyai tunggakan dan
belum melunaskan pembayaran bil pengurusan. Jumlah wang yang tertunggak adalah
sekitar RM 165,000.00
Perbelanjaan
Tetap Atau Invois -invois Yang Belum Dibayar
Untuk MAKLUMAN dan PERHATIAN para pemilik rumah dan kedai Pangsapuri Permata Merah 1, oleh kerana terlalu
ramai pemilik yang tidak menjelaskan bil pengurusan dan menyebabkan tunggakan
kutipan dari 2008 hingga 2019 sebanyak RM 230,000.00.
Sehubungan itu, banyak perbelanjaan tetap dan invois -invois tidak dapat
dijelaskan pada masa yang ditetapkan. Untuk kefahaman, jumlah invois-invois
yang masih belum dibayar sehingga 31hb Desember 2019 ialah sebanyak RM 66,000.00.
i)
Baki Dalam Bank Sehingga 31/12/2019 – RM12,707.45
ii)
Bil TNB Sehingga 02/01/2020 - Tunggakan sebanyak 16,731.88 + Caj Semasa 5,564.06
= RM22,295.94
iii)
Bil TNB Sehingga 02/01/2020 (Untuk Lampu Jalan) – Tunggakan sebanyak 1,583.60 + Caj semasa 516.95 = RM2,100.55
iv)
Bil Syabas Sehingga 22/12/2019 – Tunggakan 2,451 + Caj Semasa 2,139 = RM4,590
v)
Bil Emoltech (agen pengurusan) bulan Dec 2019 – RM15,260
vi)
Insuran Bangunan – RM22,000 setahun (anggaran)
vii)
Pembaikpulihkan dan Bekalan
Pejabat – RM2,000 sebulan (anggaran)
Akibat dan Risiko Tinggi
Untuk makluman semua, oleh kerana keengganan,
kelewatan dan kelalaian sesetengah pemilik Pangsapuri Permata Merah 1 untuk
menjelaskan bil pengurusan mengikut jadual waktu yang ditetapkan. maka bangunan
kita akan mengalami risiko yang sangat tinggi seperti masalah-masalah yang berikut;
-
Bekalan elektrik di Kawasan awam seperti parkir kereta, Boulevard, kawasan tangga dan
bekalan air akan berisiko tinggi untuk dipotong pada bila-bila masa sahaja.
-
Insuran Bangunan sudah lama tamat
tempoh, sehubungan itu, semua bangunan di Pangsapuri Permata Merah 1 ( Blok A,
Blok B, Blok C dan Blok D ) tidak diinsurankan sejak bulan Jun 2019 lagi
disebabkan kekangan kewangan. Ini bermakna bangunan kita berada dalam RISIKO
YANG AMAT TINGGI termasuk semua pemilik unit rumah dan kedai. Sekiranya
sebarang kebakaran berlaku di mana-mana blok atau unit, segala kerugian adalah
ditanggung oleh pemilik unit. Syarikat insuran tidak akan membayar sebarang
ganti rugi kerana bangunan ini tidak diinsurankan.
Kerjasama Pemilik Unit Yang Tertunggak
Sehubungan itu, AJK baharu ingin menyeru semua
pemilik unit memberikan kerjasama yang sewajarnya dengan membayar tunggakan
anda dengan kadar segera agar masalah-masalah ini dapat diselesaikan dengan
segera.
Sekiranya pemilik unit yang mempunyai tunggakan yang
agak membebankan terutamanya tunggakan dari tahun 2008 sehingga tahun 2019, pemilik
berkenaan boleh memaklumkan keadaan mereka kepada pejabat pengurusan untuk
berbincang dengan AJK baharu bagi menangani masalah berkenaan.
Senarai
tunggakan akan dipamerkan di papan tanda dan dinding
dekat peti surat di blok-blok berkenaan.
AJK baharu mengharapkan tunggakan dapat dikutip
dengan cepat, kami akan membayar premium insuran bangunan dan melunaskan
invois-invois yang tertunggak dengan kadar segera.
AJK baharu amat berharap semua pemilik unit yang
mempunyai tunggakan dapat memberikan kerjasama yang sewajarnya untuk membuat
pembayaran di pejabat pengurusan dengan kadar segera.
Tindakan Susulan
Sekiranya
pemilik yang mempunyai tunggakan enggan membayar dan memberikan kerjasama,
perkara ini akan dibawa dan dirujukkan kepada jabatan pesuruhjaya bangunan (COB
– Commissioner of Building) dan tribunal di MPSJ untuk tindakan selanjutnya.
AJK baharu
ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada
pemilik unit yang tidak mempunyai tunggakan dan berharap tabiat baik ini akan
diteruskan. Pada masa yang sama, kami berharap kalian boleh bersabar dan
memberi sedikit masa untuk pemilik yang mempunyai tunggakan untuk melunaskan
tunggakan mereka demi kesejahteraan dan keharmonian bersama sebagai jiran
tetangga.
AJK baharu
juga ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada agen pengurusan Emoltech dan
Badan Pengurusan Bersama atas usaha mereka untuk memberi perkhidmatan yang
cemerlang kepada semua pemilik rumah dan kedai.
“JIRAN
SEPAKAT MEMBAWA BERKAT”
Sekian,
terima kasih.
Yang Benar,
limchubeng
Pengerusi,
En Lim Chu Beng
31/01/2020
Comments
Post a Comment