20200901 Berita 3: Perbadanan Pengurusan Permata Merah Satu (PPPM1) dari AJK
Berita 3: Perbadanan Pengurusan Permata Merah Satu (PPPM1) dari AJK
红宝石公寓1管理委员会快讯3
AJK PPPM1 yang dibentuk
sejak 04 Jan 2020 telah melalui tempoh tujuh bulan, dengan kerjasama
pemilik-pemilik unit dan agen pengurusan Emoltech, AJK ingin melaporkan perkembangan
terkini berkenaan dengan pentadbiran PPPM1.
a)
Perkara-perkara
yang telah siap dijalankan:
i) Sijil Perbadanan Pengurusan Permata Merah 1 (PPPM1) telah
diambil dari pejabat tanah Petaling pada 13 Jun 2020. Saya ingin memaklumkan
bahawa sijil ini telah didaftarkan pada 19 April 2011!
Dengan ini, BPB Permata Merah Satu telah diganti dengan entiti baru PPPM1.
ii) Permohonan akaun baharu
di Public Bank telah dijalankan pada 19 Jun 2020 dan kelulusan telah diterima
pada 16 Julai 2020. Akaun baharu - PBDN PGSN PERMATA
MERAH1, dengan nombor akaun 32178 04107 telah
diberi oleh Public Bank. Pemilik unit yang membuat bayaran secara online atau
cek perlu menggunakan akaun baharu mulai 20 Julai 2020 (Notis telah dikeluarkan pada 20 Julai 2020). Akaun lama telah ditutup, AJK lama yang menjadi
penandatangan telah diberitahu untuk hadir di bank untuk urusan tutup akaun
lama dan baki wang dalam akaun lama akan dipinda ke akaun baharu.
iii) Kontrak
servis agen pengurusan Emoltech telah dilanjutkan selama
dua tahun dengan kelulusan AJK mulai 01 Julai 2020 dengan
harga RM15,000 sebulan. Harga kontrak servis
sebelum tahun 2020 ialah RM15,260.
iv) Borang
aduan baharu diaktifkan dan pemilik perlu
mengisi borang aduan bagi membuat laporan isu atau hal berkenaan pengurusan,
kebersihan, keselamatan, baikpulih dan sebagainya di pejabat pengurusan. Agen
pengurusan akan meneliti dan menyiasat aduan yang diterima dan melaporkan aduan
yang memerlukan kerja baikpulih kepada AJK untuk kelulusan setelah perbincangan
diadakan.
v) Bil tunggakan bagi
eletrik pada 1 Jan 2020 dengan jumlah melebihi RM20,000 and bil eletrik bulanan
sekitar RM5,000 telah dijelaskan. Jumlah wang
yang dibayar kepada TNB dari Jan ke Julai adalah sekitar RM53,000.
vi) Nama akaun bil
eletrik telah ditukar dari BPB Permata Merah Satu ke PPPM1 di bulan Julai 2020.
vii) Bil IWK untuk 32 unit kedai setakat Jun 2020
dengan jumlah sekitar RM70,000 dibil kepada BPB Permata Merah 1. AJK telah
kemukakan dokumen yang diminta oleh IWK pada bulan Feb 2020. IWK melalui emel
pada 30/7/2020 telah memaklumkan bahawa bil tunggakan dari Jun 2009 sehingga
Ogos 2020 sebanyak 135 bulan dengan caj bulanan RM26, jumlah RM3,510 satu unit
kedai akan dikeluarkan kepada pemilik kedai. AJK telah mengeluarkan surat untuk
memberitahu pemilik kedai pada 15 Ogos 2020.
viii) Notis kenderaan masuk ke kawasan Boulevard apartmen telah dikeluarkan pada awal bulan Ogos dan guard keselamatan wajib mencatit butir-butir kenderaan dan pemandu masuk ke kawasan Boulevard and juga nama dan butir penghantar barang atau makanan ke unit apartmen. Ini akan memastikan kita ada rekod keluar masuk supaya sebarang kejadian yang tidak diingini dapat dikesan dengan cepat bila kita melapor kepada pihak berkuasa atau tanggungan dan tanggungjawab dapat dipasti dengan betul.
ix) Akaun emel baharu untuk
PPPM1 telah dibentuk pada 16 Jun 2020
- MgtCorpRR1@gmail.com, sila guna akaun emel baharu untuk berurusan dengan
agen pengurusan Emoltech.
b)
Perkara-perkara
yang masih dalam proses diselesaikan:
i)Bil tunggakan eletrik bagi jalan lampu sehingga Jul
2020 adalah sekitar RM5,300. Bil ini dalam proses diselesaikan dan urusan
memindah tanggungjawab dari BPB Permata Merah 1 (entiti lama) ke MPSJ akan
dijalankan.
ii) Bil tunggakan air telah dikurangkan secara bulanan, baki sehingga 24/7/2020 sekitar
RM3,000 dan selepas itu proses tukar nama akan dijalankan.
iii)Penyata
akaun tahun 2019 dan tahun sebelumnya – AJK telah meminta Emoltech sebagai agen pengurusan dari tahun 2008
sehingga kini mengemukakan penyata-penyata tahun yang lepas dan invois-invois
berkenaan.
iv)Permohonan telah dihantar ke MPSJ untuk membina dua bonggol jalan di sebelah kiri dan kanan hujung jalan di bahagian kereta keluar dan masuk ke kawasan letak kereta di tingkat bawah.
v) Selaras
dengan Akta Pengurusan Strata (Akta 757),
AJK telah mengeluarkan surat tuntutan kepada 79 pemilik unit yang ada tunggakan
yuran sehingga 30/06/2020 melebihi RM400. Ramai pemilik telah membuat bayaran
dan jumlah tunggakan telah berkurangan.
v) Analisis
yuran tunggakan dan semasa – 31/07/2020
|
*Yuran
tunggakan 31.12.2019 |
Caj
interest sehingga 31.12.2019 |
*Yuran
semasa 01.01.2020 – 31.07.2020 |
Baki
1/1/2020 |
199,530 |
87,998 |
|
Yuran
semasa |
|
|
182,447 |
Kutipan
yuran |
66,115 |
|
142,588 |
*Caj
Interest dikecualikan |
|
19,233 |
|
Baki
31/7/2020 |
133.415 |
68,765 |
39,859 |
Jumlah |
242,039 |
*Caj interest
dikecualikan telah diluluskan dalam mesyuarat AJK ketiga pada 16hb Mei 2020 dan
notis telah ditampal di papan notis. Pemilik unit yang tiada tunggakan yuran
dikecualikan dari caj interest terkumpul sehingga 31/12/2019. Caj interest yang
telah dibayar sebelum 31/12/2019 tidak akan dipulangkan. Pemilik yang telah
memohon untuk membayar secara ansuran melalui borang akujanji dan telah
diluluskan oleh AJK akan dikecualikan caj interest jika yuran tunggakan
diselesaikan di masa depan seperti yang dijanjikan.
*Yuran termasuk caj
penyelenggaraan, sinking fund, bil air, insuran, penalti, cukai tanah lama dan
lain-lain.
vi) Status
bayaran yuran sehingga 31/07/2020 bagi 256 unit:
Kategori |
Jumlah pemilik |
Komen |
i)
Membuat bayaran penuh atau bayaran “advance” |
93 |
Terima kasih! |
ii)
Membuat bayaran dan baki tunggakan < RM400 |
118 |
Sila
bayar ikut jadual |
iii)
Baki tunggakan > RM400 |
45 |
Rujuk
(v) di bawah |
iv)
Jumlah pemilik (i) – (iii) |
256 |
|
v)
Analisis kategori (iii) |
|
|
a.
Membuat akujanji dan bayaran secara ansuran |
9 |
Sila
bayar ikut jadual |
b.
Membuat bayaran tapi tiada akujanji |
5 |
Sila bayar min 2 bulan setiap bulan |
c.
Membuat bayaran sebahagian / bil air |
16 |
Surat tuntutan kedua dikeluarkan |
d.
Masih belum buat bayaran |
15 |
Surat tuntutan kedua dikeluarkan |
c) Status kewangan 01.01.2020 sehingga 31.07.2020:
Bulan kutipan perbelanjaan (RM)
Jan-Mar 76,772 84,434
Apr-Jun 102,503 78,463
Jul 29,815 29,975
Jumlah 209,090 192,872
d) Bank
/ tunai pada 01.01.2020 RM 14,288
Jumlah kutipan sehingga 31.07.2020 209,090
Jumlah perbelanjaan sehingga 31.07.20 192,872-
Anggaran Baki
/ tunai pada 31.07.20 30,506
e) Invois yang belum dibayar 31/07: RM27,900
i) Bil TNB 31/07/2020 – RM4,600
ii) Bil TNB (Untuk Lampu Jalan) – RM5,300
iii) Bil Syabas 24/07/2020 – RM3,000
iv) Bil Emoltech (agen) Jul 2020–RM15,000
f)Status
Borang Aduan yang diterima – 18/08/2020
Jumlah aduan diterima =
38
Jumlah aduan
diselesaikan =
18
Jumlah aduan dalam
proses penyelesaian = 20
AJK menyeru agar semua pemilik membuat bayaran mengikut jadual / awal supaya agen pengurusan boleh
menjalankan tugas dengan lancar.
“KITA
BERUSAHA SAMA-SAMA UNTUK TINGKATKAN KUALITI HIDUP DI APARTMEN KITA”
limchubeng
Pengerusi,
En Lim Chu Beng
01/09/2020
**********************************
Perjalanan ke Badan Pengurusan Bersama (BPB/JMB) ke Perbadanan Pengurusan (PP/MC)
红宝石公寓1管理层提升进程
|
|
Tahap 1 第一阶段 |
|
|
|
|
|
Tahap 4 (kekal) 第四阶段 (最后阶段) | MC telah dibentuk dan diurus sepenuhnya oleh pemilik unit. AJK baharu perlu dipilih dari pemilk dalam AGM pada setiap tahun. Pengurusan apartmen perlu melandaskan Akta Pengurusan Strata (Akta 757). 管理委会自己全权管理公寓,由业主在每年的业主大会选出新的业主担任理事。管理委会必须依据分层地契管理法令(法令757)来管理。 |
红宝石公寓1简报快讯3:
至今本管委会委员已上任七个月。在各单位业主和管理公司的配合下,我们已处理了一些重要事项。已处理好的事项和在处理中的事项,请参阅以上国文版(a)和(b)的部分。
(c) 首七个月的收入支出表:
月份 收入 支出
(RM)
一月至三月 76,772 84,434
四月至六月 102,503 78,463
七月 29,815 29,975
总共 209,090 192,872
(d) 银行存款/现金01.01.2020 RM 14,288
首七个月收入 31.07.2020 209,090
首七个月支出 31.07.2020 192,872-
银行存款/现金 31.07.2020 30,506
(e) 至31/07/2020需付还账单: RM27,900
i)
电费 31/07/2020 – RM4,600
ii) 电费 (路灯) – RM5,300
iii) 水费 24/7/2020 –
RM3,000
iv) Emoltech 七月份管理费–RM15,000
(f) 投诉表格报告
(维修,保安,清洁等):18/08/2020
收到表格 :38
已处理表格 :18
在处理表格 :20
管委会呼吁业主们定期/预先付还管理费,以便管理公司能更有效的管理本公寓!
管委会主席林珠明 (2020/09/01)
Nota - semua angka adalah anggaran terbaik 全部数目是最新预测
+++++++++++++++++++++++++++
a) Kerja baik pulih dinding masuk air di enam unit dijalankan pada awal ogos 2020
b) Kerja baikpulih paip angin atas bumbung pada bulan Jun 2020
C) Kerja baik pulih paip bocor di tingkat bawah blok A pada bulan Mar 2020
Comments
Post a Comment