Panduan Panggilan telefon & Perbualan dengan pemilik berkenaan pembayaran tunggakan
Persediaan:
1. Cetak senarai
tunggakan bagi unit yang ada tunggakan melebihi RM400 – 79 unit
2. Cetak senarai
tunggakan bagi semua unit untuk rujukan dan butir2
3. Cetak senarai
nombor telefon pemilik
Panduan menelefon / perbualan:
4. Menelefon pemilik,
beritahu jumlah tunggakan sehingga 31/3/2020
5. Jika pemilik tak
jawab selepas buat panggilan 3 kali atau nombor tak dapat dihubungi, kemaskini
dan komen - tak jawab /tak dapat hubung/nombor salah
6. Bila pemilik
dihubungi dan perlu butir tunggakan, rujuk senarai 2 dan bagi butir2
7. Minta pemilik datang
ke pejabat untuk bayar atau bayar online dan hantar resit
8. Jika pemilik tak
mampu bayar semua, beritahu pemilik boleh bayar secara ansuran bulanan
9. Untuk bayar
ansuran, minta pemilik isi borang ansuran aka borang akurjanji dan tandatangan.
Minta pemilik datang atau emel borang kepada pemilik
10. Bayaran ansuran
perlu dibayar secara bulanan dan sekurang-kurangnya jumlah kos penyelenggaraan
2 bulan atau 5% jumlah tunggakan
11. Jika pemilik enggan
bayar, beritahu tindakan akan diambil termasuk membawa pemilik ke mahkamah
tribunal dengan MPSJ berdasarkan akta 757 (akta pengurusan strata).
12. Selepas berbual dengan
pemilik, tulis komen /maklumbalas dalam senarai yang disediakan
13. Jika pemilik datang
ke pejabat dan bayar sebahagian kos (bil air etc) seperti biasa, beritahu
pemilik jumlah tunggakan seperti nombor panduan 6 hingga 11.
Comments
Post a Comment